Frithop

De ontdekking van Rauw & Onbesproken leidde tot een hernieuwde interesse voor Nederhop en Belhop (of Frithop) ten huize Stanza. In de moderne nederlandstalige muziek is de rijmkunst naar de achtergrond verdrongen, ten voordele van het meer klankmatige of sferische aspect van de taal, wat we bijvoorbeeld aantreffen bij Stijn Meuris en Frank Vanderlinden. Rijmelarij wordt al gauw oudmodisch, gekunsteld tot zelfs infantiel. Het technisch perfecte rijm met grappige inslag vinden we in de recente muziekgeschiedenis nog terug bij de te vroeg gestorven Robert Long en de verbazingwekkend nog steeds in leven zijnde Drs P. De associatie met kinderrijmen nam de overhand, omdat of zodat de volwassen poëzie zich losmaakte van de gedwongen vorm. De kleinkunst en de nederpop volgden. Het rijm was “out”.

Rijmen is echter een hoofdbestanddeel in de hiphop, waar voorrijmen, eindrijmen, middenrijmen, alliteraties en uitgestelde rijmen de woordenbrij aan elkaar lijmen. Het is voor verstokte rijmelaars als uw toondichter dan ook een groot genot de opstanding te zien van de Nederhop, zelfs al (of net omdàt) wordt het Nederlands flink verbogen tot een variant met street credibility.

https://www.youtube.com/watch?v=ACHPl6vO6co

Als je nu terugkijkt op de begindagen van de Nederhop, met de pioniers van de Osdorp Posse, dan merk je welke evolutie is afgelegd. Niet alleen de onderliggende beats en soundscapes hebben de evolutie gevolgd die onder meer bij Wu-Tang Clan te rapen valt, maar vooral de rijmen zijn tegenwoordig van een totaal ander kaliber. Daarbij helpt het dat het idioom zich heeft losgerukt van het stroeve standaard-Nederlands en onder meer bij de Jeugd Van Tegenwoordig is geëvolueerd naar een lossere, beter bekkende vorm die de street credibility de hoogte injaagt. Dat blijkt ook in de hiphopkringen zélf de cesuur te zijn: Osdorp Posse en Extince noemen ze “old school”, al klinkt die laatste toch veel minder gedateerd.

In België bleef rap in de eigen taal beperkt tot grappenmakerij à la de Gantwerp Rappers, of regelrechte pastiches als Urbanus zijn “Scratching Zwaantjes”, de Nieuwe Snaar met hun “Boudewijn rap” en de lichtjes tenenkrullende “Mo’ventoh” van Will Tura. Eigenlijk staat de Frithop nog altijd in de steigers, met ’t Hof van Commerce als ongekroonde koning in het land der blinde rappers. Die koning is intussen dood en begraven en Flip Kowlier heeft zoals bekend zijn kadaver doen verrijzen als de peetvader (alweer) van de in het dialect zingende singer-songwriters. Als de hele muzieksector op zijn achterste ligt, hoe moeilijk is het dan niet voor een niche als Vlaamse Rap. Ene Mellow P zag de noodzaak in van samenwerking en schaalvergroting. Hij richtte de alomvattende website vlaamserap.be op.  Daar vind je naast reviews en releases ook een overzicht van alle artiesten in dit genre.

Bij dit ovezicht is een eerbetoon aan de keuning’n van de frithop wel op zijn plaats als afsluiter. Me ze hread! Kom mor ip!

https://www.youtube.com/watch?v=fDHuF3OXFTs

4 reacties op “Frithop

  1. Welja, bloempjes verwelken … als je vijf jaar geleden je laatste plaat hebt gemaakt, dan wordt de volgende hoe dan ook een come back. Als je 't vraagt aan de jeudg van tegenwoordig is het een groep van vroeger, peizek. Wuk peizdje hi?

  2. Laat ons het gewoon allemaal hiphop noemen en het niet nog kleiner maken door er termen als frithop op te kleven. Hiphop in Vlaanderen is sterk aan het groeien en ook meer en meer artiesten beginnen (en volkomen terecht) te geloven in de Nederlandstalige vorm er van. De eerste niet gimmick hiphop act uit vlaanderen is niet meer zo ver af. Al mag de filter op sommige websites (no pun intended) soms iets straffer ingesteld worden.

    Nog een tip, eigen makelij uit Antwerpen met oa Tourist Lemc : http://soundcloud.com/eigenmakelij/tourist-belijd

  3. Volledig akkoord, Mit. Kleinkunst en Frithop zijn betuttelende termen. Het kind, i.c. dit artikel, moest een naam hebben, maar reken maar dat Nederlandstalige hiphop ten huize Stanza intussen op grote bijval kan rekenen, getuige daarvan de eervolle vermelding van Straatwaarde, en dat we het genre verder zonder betutteling maar met bewondering zullen volgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.