De online band (deel 2)

Zoals je kon zien in deel 1 wordt onze Stanza website voor een groot stuk samengesteld met dynamische inhoud. De kalender, de nieuwtjes, de fans, de nieuwsbrief worden allemaal automatisch aangepast via andere online services. Daarnaast zagen we in de footer de links naar de andere plaatsen waar je Stanza kan terugvinden op het web. In dit 2de deel gaan we op deze 2 gegevens wat verder in.

Stanza is overal!
Ja, we zitten op MySpace en Vi.be maar we beschouwen dit niet (meer) als de plaats waar je moet zijn om Stanza te ontdekken. Zoals we in deel 1 schreven is Myspace op zijn retour en is Vi.be nooit (of nog niet?) doorgebroken om als referentie te dienen voor Vlaamse of Belgische muziek. Facebook en Twitter gebruiken we bijna dagelijks, zij het dan wel vaak als tussenschakel om onze eigen website te vernieuwen.

Even wat meer uitleg. De blog die je nu leest produceert een RSS-feed. Daarin staat de titel en een korte inhoud van de artikels die we publiceren. Het is mogelijk deze RSS-feed te koppelen aan je Facebook Fan/Band-pagina. Van zodra er een nieuw artikel verschijnt op deze blog, verschijnt dit ook op onze Facebookpagina. Het importeren van een feed in je Facebook notities van je fanpagina blijkt nogal wisselvallig te werken. Vandaar dat we een andere oplossing zochten en vonden. Via dlvr.it kan je de feed van je blog of website laten verschijnen op verschillende kanalen. Facebook en Twitter zijn de voornaamste, maar er zijn meer mogelijkheden. We hebben getest en gezien dat het werkt. Wanneer je feed verschijnt op je Facebook pagina dan kan iedereen die heeft laten weten dat hij/zij Stanza ‘leuk vindt’ dit bericht in zijn of haar nieuwsfeed te zien. Dat is 1 manier om je fans op de hoogte te houden.

We gaan nog een stap verder. Stanza is ook terug te vinden op Twitter . De berichten die we op Facebook publiceren (statusupdates en de rss-feed) worden via een toepassing op Facebook ook automatisch doorgestuurd naar onze Twitter-account. Maar ook hier hebben we recent gemerkt dat dit (door een update van Facebook?) niet goed blijkt te werken. Vandaar dat we de feed nu ook hebben gekoppeld aan Twitter via dlvr.it. Je kan in dlvr.it ook berichten manueel ingeven: die verschijnen dan ook op al je accounts die je aan dlvr.it hebt toevertrouwd.
De laatste stap: om alles dan samen te brengen hebben we op onze website een script gebruikt dat de twitterberichtjes op onze Stanza twitteraccount binnenhaalt. Met wat studiewerk konden we dit script ook aanpassen aan de layout van onze website. Zonder dat we dus iets aan de code van onze website moeten aanpassen, wordt die dus wel up to date gehouden vanuit allerlei andere bronnen.

Datum prikken
Een concertkalender is één van de belangrijke redenen waarom iemand naar je website zou kunnen komen. Iemand die je muziek leuk vindt, wil je misschien ook wel eens live aan het werk horen.
We vullen onze kalender op 2 manieren: we hebben een kalender via Google Agenda waarin we onze data opnemen waarop we moeten optreden. Da’s handig voor onszelf en we kunnen deze kalender meteen ook gebruiken op de site. Het systeem is hetzelfde als wat we doen met Twitter: een script haalt onze data op uit de kalender en zet die om in een stukje tekst, dat in een Stanza-kleurtje wordt gezet.
We hebben echter ook een tweede methode om onze kalender bekend te maken en die is echt een aanrader! Op de site Eventbrite kan je een account maken voor je band of project. Je kan dan met die account evenementen aanmaken: je concerten of optredens. Deze kan je koppelen aan je Facebookpagina (evenementen op je Facebook pagina) en ook aan een Google Agenda: Eventbrite publiceert dan automatisch de gegevens van je concert op de kalender.
Waarom zou je dan meer werk doen in Eventbrite in plaats van gewoon de Google Agenda in te vullen? Daar zijn 2 goede redenen voor:

  1. Activiteiten die je op Eventbrite plaatst worden veel makkelijk teruggevonden in zoekopdrachten op Google.
  2. Eventbrite heeft de mogelijkheid om betalende concerten te organiseren en tickets te verkopen via internet. Dit is ook de inkomstenbron van Eventbrite: als je betalende concerten organiseert en tickets verkoopt gaat een deel van de opbrengst naar Eventbrite.

Superfans!
Het kadertje met de Facebookfans is een onvermijdelijk stukje code dat je aan je site moet toevoegen: je creëert direct een link naar je Facebook-pagina, je geeft aan dat je het leuk vind dat je fans hebt en Facebook gebruikers kunnen direct op je eigen website aangeven dat ze het ‘leuk vinden’. De code voor de fanbox kan je vinden op de Facebook pagina’s

Wa nieuws?
Via nieuwsbrieven kan je al je geïnteresseerden op de hoogte houden van je doen en laten. Niet alles loopt via Facebook!
Onze nieuwsbrieven versturen we met MailChimp. Ook hier dien je een account aan te maken voor je band. MailChimp is gratis voor accounts met minder dan 500 adressen in het bestand. De service is zeer uitgebreid. Je hebt een groot arsenaal aan mogelijkheden om je doelpubliek te bereiken en te differentiëren in wat en hoeveel je naar wie verstuurt. Je kan makkelijk zien of je mails zijn toegekomen en hoeveel mensen ze hebben gelezen.
Ook de opmaak van je nieuwsbrief kan je volledig in MailChimp doen, maar je kan ook zelf een opmaak samenstellen en gebruiken. Op onze site gebruiken we een stukje code van MailChimp om mensen te laten inschrijven op onze nieuwsbrief. Op deze blog zie je dat ook, rechts van deze tekst. Alles verloopt zo goed als automatisch, je hoeft geen wizard te zijn om dit op je website te implementeren.

Als marktkramer…
Het was al even geleden, dus we gaan het toch nog even over muziek hebben. Meer bepaald over hoe je die aan de man kan brengen.
Toen we onze website in zijn huidige vorm online zetten, leek iTunes ons de beste manier om onze muziek te verkopen. Het concept is bekend en de verkoopwijze eenvoudig. Toch moet je er hier rekening mee houden dat je opbrengst uit de verkoop van je muziek aardig wordt afgeroomd. Eerst en vooral moet je je audiobestanden op de muziekwinkel van Apple krijgen en dat kan je niet zelf, maar moet je laten doen. Wij kozen om dat te doen via de website Tunecore.
En daar beginnen de kosten: je betaalt ongeveer 19 dollar per jaar om je CD op iTunes te zetten. Muziek wordt op iTunes verkocht aan 0,99 euro per nummer maar van die opbrengst blijft na de afroming door Apple en Tunecore slechts 0,73 euro meer over.

Vandaar dat we op zoek gingen naar een nieuwe manier om zowel onze fysieke CD als downloadbare muziek te kunnen verkopen. Het immer voortdurende zoekwerk leidde ons dit keer naar Bandcamp.com Een (vermoedelijk voorlopig) gratis dienst waarop je je muziek kan aanbieden en je meteen ook een mooie pagina krijgt die dienst kan doen als winkel die echt eenvoudig werkt.

Daarnaast kan je ook je muziek presenteren in een muziekspeler die je op je website kan plaatsen (zie rechtsboven op deze blog) De muziekspeler bevat ook een link naar je winkel en heeft het voordeel dat je via je account op Bandcamp kan zien hoeveel keer welk nummer is afgespeeld.

Ik zoek contact.
We gebruiken ook een formulier op onze site om ons te contacteren. Ook hiervoor gebruiken we een online service die de formuliertjes mooi opmaakt en ook integratie met o.a. Mailchimp biedt. Deze service heet Wufoo. Deze service is in beperkte mate gratis: je kan met een gratis account 3 formuliertjes samenstellen en gebruiken. Neem je een betalende account dan krijg je een aantal extra services en opties. Het oogt ook allemaal heel mooi, dus dat maakt het aangenaam om mee te werken.
Een andere dergelijke service is Jotform. Ook hier kan je formulieren aanmaken en hier krijg je iets meer mogelijkheden om het formulier interactief te maken. Hier is er echter geen rechtstreekse integratie met Mailchimp.

U kijkt toch ook?
Hoe weet je nu of al je werk wordt beloond met bezoekers voor je site?
Het wordt bijna griezelig maar ook hiervoor heeft Google een oplossing. Via Google Analytics kan je zeer verfijnd nagaan of je site wordt bekeken, wanneer en door wie.
Hoe? Door in je site een stukje code te plakken dat Google toestaat na te gaan wanneer iemand je website bezoekt. Een soort verklikker in je pagina die gegevens doorseint.
Daardoor krijg je niet alleen te zien hoeveel mensen naar je pagina’s hebben gekeken, maar ook hoe lang en via welk kanaal ze op je site zijn terecht gekomen. Dat is handig, omdat je dan kan zien welke artikels of gebeurtenissen er meer bezoekers naar je site lokken en wat ze dan nog meer doen als ze daar zijn.
Ook hier zijn de mogelijkheden zo goed als eindeloos: je kan ook je nieuwsbrieven (zie hoger) koppelen zodat je kan zien of die effect hebben op je bezoekersaantal. Hoeveel mensen komen er via Twitter op onze site terecht? Heeft een artikel over websites bouwen een hoger aantal bezoekers dan een aankondiging voor een nieuw nummer? Je kan je werkelijk een breuk analyseren…

Conclusie
Een website bouwen zonder kosten is dus best mogelijk, maar het vergt veel tijd. Toch is het leuk om reacties te krijgen en te zien op je inspanningen: niet alleen via je site maar ook onrechtstreeks, dat je kan zien dat je site bezoekers krijgt. En dat je muziek wordt gehoord, natuurlijk. Want dat is het doel dat je, als band of muzikant, niet uit ogen mag verliezen.

Nog even alle links op een rijtje:
Stanza website
Stanza blog
Stanza winkel
Stanza op Facebook
Stanza op Twitter
Stanza op Myspace
Stanza op vi.be
Mailchimp (als je via deze link aanmeldt voor een account dan doe je ons daar een plezier mee)
Eventbrite
dlvr.it
Wufoo
Jotform
Bandcamp
Google Analytics

Ben je het niet eens met wat je hier te lezen krijgt?
Heb je zelf nog tips over hoe jij jouw bandwebsite up to date houdt? Plaats dan je reactie hieronder!

Update: het lijkt er op dat Trent Reznor van Nine Inch Nails onze gedachten kan raden. Een interessante blogpost van een authoriteit: http://forum.nin.com/bb/read.php?30,767183,767183

3 gedachten over “De online band (deel 2)”

  1. Pieter Eerlings

    Nice! Dit zijn zeer goede tips. Ik kan me voorstellen dat veel bands dit nuttige info vinden. Ik ben er ook van overtuigd dat je een eigen site nodig hebt als visitekaartje. Facebook, My Space, … zijn kanalen om eventueel mensen naar je site te brengen, maar je kan er niet van uit gaan dat enkel die sociale netwerksites volstaan.

    Nog een paar tips:
    – Regelmatig bloggen helpt (op lange termijn) om meer bezoekers te trekken. Blog over vanalles dat eventuele fans zou kunnen interesseren. Je bouwt er veel content mee op, en dat is wat Google graag heeft. Met regelmatig nieuwe content, zal Google je site belangrijker vinden, en dus hoger plaatsen in de zoekresultaten.
    – Interageer via sociale netwerken. Niet enkel informatie posten, maar ook vragen stellen, reageren op fans, discussies opvolgen, enz. Het zet bezoekers aan om terug te keren en je site zelf verder te gaan promoten.
    – Er is een Belgisch alternatief van Eventbrite, Fikket (waar ik zelf ook aan mee werk).
    – Zet een favicon op je website. Gebruikt hetzelfde icoontje voor je online netwerken (profielfoto op Facebook, Twitter, …). Dat bouwt een “merk” op, dat mensen snel gaan herkennen. (ik heb gezien dat jullie er zelf nog geen hebben).
    – Gebruik geen iFames. IFames hebben namelijk geen uniek adres per pagina, dus Google kan de bezoeker niet meteen doorverwijzen naar de juiste pagina, of mensen kunnen bijvoorbeeld de link naar één welbepaalde pagina (de foto’s bv) niet doormailen of op Facebook zetten. Elke pagina heeft namelijk dezelfde link.

  2. @Pieter Eerlings

    Bedankt voor je reactie: we hebben alvast 2 tips ter harte genomen: onze account op fikket.be is aangemaakt en onze blog en site heeft al een favicon.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente blogartikels

Geen categorie

De pop-artist Serge Gainsbourg

In Mons loopt anno 2021 een overzichtstentoonstelling van Roy Lichtenstein, na Warhol wellicht de belangrijkste vertegenwoordiger van de pop-art. Eén …

Lees verder
lessen

De beste gitaarlessen op youtube

(skip de intro en ga direct naar de lijst als je hier niet bent om proza te lezen) Op gezette …

Lees verder
Geen categorie

Mijn grijsgedraaide platen – 1 tot 10

Als ik door mijn platenkast blader, kom ik drie soorten platen tegen. Dingen die ik ooit per se moest hebben …

Lees verder

Stanza bij u thuis?

Wil je een huiskamerconcert van Stanza bij jou thuis?