In de jaren 80 maakten wij, onwetenden, een onderscheid tussen commerciële muziek, meestal door de aanwezigheid van een uitgekiende productie, en alternatieve muziek, die op zijn minst de illusie schiep dat ze uit het hart of de onderbuik kwam, al was het in werkelijkheid soms gewoon slordig.
Anno 2015 komt er een ongelooflijke drek uit de radio, als je niet afstemt op Urgent, Klara of uiteraard Nostalgie. Zelfs wat als alternatieve muziek wordt gepromoot, klinkt afgeborstelder en vooral veel minder geïnspireerd dan het commerciële spul waar wij vroeger de neus voor ophaalden.
Het voordeel van dit ontwaken is dat je kan terugkeren naar die vermaledijde jaren 80 en alsnog genieten van wat toen te min was. Zelf muziek makende, vervaagt overigens het kunstmatige verschil tussen de genres waar je je vroeger aan hield, en een goeie productie kan je plots meer dan bekoren.
Dit is bijvoorbeeld het geval voor “Ain’t nobody” van Chaka Khan uit 1983, een pareltje van funkmuziek. Chaka Khan heet eigenlijk Yvette Marie Stevens – de heer Valère Lauwers is in goed gezelschap. Ze heeft een fantastische stem maar schreef haar hits niet zelf. I’m Every Woman werd geleverd door Ashford & Simpson, I Feel For You door Prince himself en Ain’t Nobody is van ene David Wolinski, die als lid van de band Rufus met la Khan samenwerkte.
Je hoort dit lied tegenwoordig vaak uit de oortjes der millenials komen, zij het in een lounge-versie die niet echt slecht is maar die zijn kwaliteiten toch vooral ontleent aan de originele compositie. Het verliest nog veel van zijn kracht wanneer ontdaan van het fantastische funk-arrangement. Dat arrangement zullen we hier even onder de loupe nemen.
https://www.youtube.com/watch?v=SvPZo52X5vo
Bestanddelen
Er zijn zes synthesizer-loopjes waarmee het nummer start:
s1 oplopend
s2 hoog varierend
s3 laag varierend
s4 inkleurend oplopend
s5 zwevend
s6 akkoorden
Later in de song klinken er drie gitaren:
r1 een rockgitaar
r2 een staccato funk riff
r3 een bas-achtige funk riff
dan zijn er nog de stem, drums, conga-achtige tweede drums (toms) en op het einde koebel en een vervormde stem
Arrangement
Intro deel 1: s1-s4
Intro deel 2: +s5+drums
Strofe 1: s2+s3+s6 stem+drums (+ toms)
Strofe 2: als strofe 1 +r +s4
Refrein: s2-s6 +stem +drums +koor
Tussenstuk: s1-s5+drums
Strofe 3: als strofe 2
Refrein: als eerder
Tussenstuk 2: s2+s3+s6 +g1+g2 +toms
Refrein: zoals eerder +g1
Uitloper: als refrein +g1 +vervormde stem +koebel