Om het te maken in de wereld moet je ofwel een enorm genie zijn in wat je doet, dat spontaan bewonderaars, sponsors of werkgevers aantrekt, ofwel moet je een beetje reclame maken voor jezelf. We kunnen vorige zin vervangen door: wie het wil maken moet zichzelf promoten (want een genie ben je toch niet). Een belangrijk onderdeel van zelfpromotie is het uitbouwen van een netwerk. Voor muziekgroepen was het eerste grote netwerk myspace. Sinds de populariteit van facebook en de mogelijkheid daar ook liedjes te publiceren is myspace grotendeels historie, en in België heeft vi.be, een netwerk speciaal gericht op groepen, het finale nekschot gegeven.
Ik moet niemand de werking van netwerken uitleggen, en toch geloof ik dat myspace en vi.be, en in mindere mate facebook in hun originele bedoeling tekort schieten, namelijk het zuivere netwerken. Het zijn alle gewoon alternatieve vormen van zelfpromotie geworden, naast de oude vertrouwde website, waarbij het echte netwerken wordt overgeslaan. Ga maar eens kijken naar de berichten op myspace-pagina’s van muziekgroepen: 95% is een min of meer ge-automatiseerd bericht van een andere groep, die ooit voor de vorm “vriend” geworden is, waarin ze hun nieuwe song/video/plaat/website aankondigen. Het is allemaal tamelijk pathetisch.
Een echt netwerk van kennissen, om niet het schromelijk gedevalueerde woord “vrienden” te gebruiken, ontstaat doordat je elkaar kent en waardeert om wat je doet. Dat houdt in dat je af en toe eens iets aan elkaar vraagt, iets voor elkaar doet en elkaar laat merken dat de spontane of betaalde dienst ook waardevol is geweest. Voor muziekgroepen kan dat vanalles betekenen: je wisselt muzikanten uit, je deelt een repetitiehok, je maakt samen een nummer, je schrijft een (positieve) recensie van de andere zijn optreden of song, of je organiseert optredens voor elkaar. In je netwerk zitten verder alle fotografen, vormgevers, producers en andere creatieve werkers waarmee je ooit hebt samengewerkt. Dat is wel wat anders dan een achteloze boodschap sturen naar 150 anoniemelingen van “Hey, onze nieuwe songs zijn uit, beluister ze eens op myspace.com/attentionseekingband.”
In dit tijdperk, waar kunstenaars, muzikanten en creatievelingen over elkaar struikelen om aandacht te krijgen, is er te weinig spontane aandacht voor de andere en te weinig dienstbaarheid. Dit gaat al snel klinken als een klaagzang, of een uittreksel uit de Bond Zonder Naam of een andere catechismus, maar eigenlijk is dit een onvervalste tip. Onderscheid je van de duizenden andere aandachtzoekers, en gééf aandacht. Je zal ze dubbel en dik terugverdienen.
Stanza voegt de daad bij het woord en geeft regelmatig aandacht aan andere muzikanten en mensen die écht tot ons netwerk behoren. Zo hebben we een concertreeks gespeeld “Stanza nodigt uit” waarin we het voorprogramma verzorgden van bevriende groepen. Ook op onze blog zullen we aandacht geven aan kunstenaars en muzikanten die het verdienen.
De eerste spontane aandacht gaat uit naar “Verbaal gestoord”.