Press, pause, play

Deze week was de documentaire Press, Pause, Play te zien op Canvas, als aflevering in de Virus-reeks. Ze behandelt dezelfde thematiek als mijn essay over het gratis copiëren van muziek, namelijk hoe de technologie de muzikale en artistieke creatie beïnvloedt. Anders dan het essay gaat de documentaire niet zozeer over het economisch model, als wel over de explosie aan artistieke productie die de technologie heeft teweeg gebracht, waardoor muziek in overvloed op ons afkomt. De optimisten in de documentaire vinden de democratisering van kunst een wezenlijk goede zaak, en geloven dat er uit de massale creativiteit iets nieuws zal ontstaan. De pessimisten vinden dat échte kunstenaars verzwolgen worden door een grijze, anonieme massa van pseudo-artistieke zelfbevrediging en dat de dood van de industrie ook de dood van de creativiteit betekent.

Hoewel ik momenteel niet overloop van enthousiasme over wat ik op de radio hoor, zit ik in het kamp van de optimisten. We zitten in een overgangsfase, waarin het initiële enthousiasme over de artistieke democratie begint plaats te maken voor frustratie, enerzijds bij de luisteraar die niet meer weet wat eerst te beluisteren en dan maar zijn toevlucht neemt tot hypermainstream, anderzijds bij de muzikanten die niet weten hoe ze hun producties verder krijgen dan familie en vrienden, of die het maken van muziek niet alleen met een dagtaak moeten combineren, maar ook nog eens met de santeboetiek der marketing.

Ik denk dat we een evolutie zullen zien naar meer samenwerking en meer behoedzaamheid in de publicatie. Individuele muzikanten zien nu nog de voordelen van het alleen werken: je hoeft geen plaats en tijdstip af te spreken om samen te komen, je bent niet afhankelijk van andermans talent of ijver,  en artistiek hoef je geen compromissen te sluiten. Nu de strijd om aandacht heviger woedt dan ooit, beginnen de voordelen van samenwerking weer de bovenhand te krijgen. Je netwerk is meteen vier keer zo groot, de gezamenlijke energie is veel groter dan je eigen stamina en een goeie trompettist speelt zijn partij toch beter dan dat je in Logic Pro een hortende piano inspeelt en dan converteert naar trompet.

Daarnaast is ook het enthousiasme over het gemak van publicatie aan het wegebben. Ernstige muzikanten beseffen dat ze hun achterban niet langer kunnen verbluffen met half werk, omdat het aanbod nu eenmaal gigantisch is. Je moet dus hoge kwaliteit afleveren voor je de virale campagne in gang zet, anders blijft het misbakken voorwerp van je ijver steken in Tier 1.

De documentaire laat enkele experts aan het woord, volgens het beproefde recept dat ze om de beurt in carrousel een interessant zinnetje mogen zeggen, wat ik nogal een ironische keuze vind in het licht van de korte aandachtsboog die de moderne mens kan opbrengen. Behalve artiesten Moby, Lykke Li en Robyn, krijgen we ook twee notoire opiniemakers te zien uit de artistieke wereld: Bill Drummond en Andrew Keen. Drummond vertolkt het optimisme dat we aan het begin staan van iets nieuws. Keen is al jaren een criticus van het web 2.0. Hij klaagt aan dat expertise en professionalisme door de democratie wordt uitgevlakt, een kritiek die hij deelt met vele experts die hun kennis of standpunt niet meer kwijt kunnen op Wikipedia, omdat de meerderheid het niet met hen eens is.

Terwijl Drummond en Keen tamelijk vrijblijvend argumenteren pro en contra, komt er een geëngageerd statement van Seth Godin, die verteld hoe zijn Unleashing the idea virus een enorm verkoopsucces werd, nadat hij het eerst gratis had weggegeven op het Internet. Seth Godin is wellicht de invloedrijkste schrijver en denker van het huidige decennium inzake de impact van het Internet op ontplooiing, ondernemen en marketing, dus hij kon niet ontbreken op het appèl.

De video is integraal en gratis te bekijken op vimeo.com/34608191.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

If you agree to these terms, please click here.