Intergalactic pre-chorus lovers

In ons artikel over het voor-refrein of pre-chorus gaven we als voorbeeld het nummer Delay van Intergalactic Lovers. Wij zijn grote fan van deze Belgische band, die als een van de weinige niet meteen zijn Vlaamse klei verraadt door steenkolenengels te hanteren, het steunend stemgeluid van Tom Barman te imiteren of zeer origineel lo-fi-hip te zijn met melodica of xylofoon. In alles klinkt Intergalactic Lovers professioneel, zonder evenwel te vervallen in afgeproduceerde middelmaat. ’t Is gewoon een supergoeie band, die met de drummer en de zangeres twee sterren in huis heeft en met de gitarist en de bassist twee muzikanten die weten wat ze kunnen en – Rudy Smidts nog aan toe – vooral wat ze niet kunnen.

De Lovers zijn songsmeden van hoog karaat, terwijl ze toch niet melodisch of harmonisch spitsvondig uit de hoek komen. Wat is dan, behalve een herkenbare sound, hun grote kracht? Hoe scheppen zij een rijk universum van diverse songs? Wel, na ampele analyse van hun derde plaat “Exhale”, nóg meer een groeiplaat dan het toch al langzaam terrein winnende “Little Heavy Burdens”, ben ik eruit: structuur. Intergalactic Lovers zijn meesters in de originele opbouw. Daarbij hanteren zij het geheim wapen van de pre-chorus.

We nemen vijf nummers onder de loep van die derde plaat, met de structuur die wij erin onderscheiden:

Between the lines

In het openingsnummer én eerste single, is het geheim wapen al meteen van dienst. De intro en de strofe zijn muzikaal gelijk. Er is geen brug, maar wel een solo op de intro.

  • Intro
  • verse 1 = intro
  • verse 2 = intro
  • prechorus “ohohoh”
  • chorus
  • intro & chant
  • verse 3
  • prechorus “be patient”
  • chorus
  • solo = schema intro
  • prechorus “ohohoh” x2
  • chorus

Coast to coast

In het tweede nummer zit het voor-refrein eerst verweven in de strofes, nadien krijgt het een apart statuut waarbij het ook nog eens een variatie ondergaat. Er is ditmaal wél een brug maar geen solo, behalve dat de intro nog eens herhaald wordt na het refrein.

  • Intro
  • verse 1
  • prechorus 1 as part of verse 1
  • chorus ‘if you want it’
  • Intermezzo = Intro
  • verse 2
  • prechorus 2 as part of verse 2
  • chorus x2
  • bridge
  • prechorus 3 <> prechorus 1,2
  • chorus

Give it up

Hoewel hier geen voor-refrein kan onderscheiden worden, varieert de groep opnieuw door meteen van wal te steken met de strofe en daarna een solo op te voeren. Zéér ongewoon is dat. De solo komt nog eens terug – bij IL is dat vaak een uit de kluiten gewassen en/of van soundscapes voorziene riff.

  • Verse 1 as intro
  • solo
  • Verse 2 same scheme, different melody
  • chorus x2
  • Verse 3 is like verse 1
  • chorus x2
  • solo
  • bridge ‘de la soul’
  • chorus

Talk

Eveneens als single uitgebracht. Ditmaal hebben we niet alleen een voor-refrein maar zelfs een na-refrein. Je zou ook kunne spreken van een erg rijk uitgebouwd refrein. Bovendien komt er in het tweede refrein nog een modulatie voor.

  • Intro
  • verse = intro
  • prechorus
  • chorus ‘want you talk’
  • postchorus
  • intermezzo
  • verse
  • prechorus
  • chorus
  • interchorus modulation
  • postchorus x3
  • outtro = postchorus

 

River

Tot slot, nog een single, waarin opnieuw het voor-refrein en het na-refrein nun opwachting maken. Toch varieert de groep ook hier: het na-refrein komt pas de tweede keer op de proppen. Verder is er nog een brug of intermezzo dat muzikaal overeenstemt met de strofe maar dan vertraagd.

  • Intro
  • Verse = intro
  • Verse
  • Prechorus
  • Chorus
  • Verse
  • Prechorus
  • Chorus
  • Postchorus ‘won’t you save me’ x2
  • Bridge = slow verse
  • prechorus
  • chorus
  • postchorus x4
  • outtro (stops on dominant)

 

Vijf liedjes, vijf verschillende structuren en geen enkele die obligaat de klassieke structuur volgt. Hier valt uit te leren.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.